دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1394 - 12:48
آنا گزارش می‌دهد؛

نعمت‌زاده: هیچ چیز را کتمان نمی‌کنم، وقتی وزیر شدم اموالم را اعلام کردم/ رسایی: آقای وزیر شما چطور پدر صنعت ایران هستید که توان دفاع از خودتان را هم ندارید؟

سؤال حمید رسایی، نماینده تهران، از وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی امروز، 16 آذر، مجلس قرار گرفت.
کد خبر : 54264

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سؤال رسایی این بود: «به چه دلیل آقای نعمت‌زاده همزمان با وزارت صنعت، معدن و تجارت در هیئت مدیره 16 شرکت حضور دارد؟»


نعمت‌زاده: ما مستندات را خدمت ریاست مجلس دادیم ایشان هم به دیوان محاسبات ارجاع دادند، تا بررسی کند و پاسخ دهند. دیوان محاسبات پس از رسیدگی اعلام کرد که ما از اداره ثبت سؤال کردیم و مسئله در آنجا هم مختومه شد. بنده مدارک را به کمیسیون می‌دهم تا ببینند و برگرداند

محمدرضا نعمت‌زاده که در جلسه علنی مجلس حضور یافته بود، در پاسخ به این سؤال اظهار کرد: از زمانی که کارم را در نظام جمهوری اسلامی شروع کردم، کارمند ریاستجمهوری بودم. من سال 88 بازنشسته شدم و سه سال هم بیکار بودم؛ ولی به خاطر سوابقم صلاح نداستند که در خانه بنشینم.


نعمت‌زاده: آقای رسایی می‌گوید 16 شرکت است در صورتی که 19 شرکت بوده است


وی افزود: بر اساس نظر رئیس‌جمهوری که بنده را به عنوان وزیر صنعت انتخاب کردند، بنده هم به موجب قانون در روزهای 13، 14 و 15 مردادماه سال 92 از تمامی شرکت‌ها استعفا دادم. آقای رسایی می‌گوید 16 شرکت است در صورتی که 19 شرکت بوده است. من از برخی از شرکت‌ها در همان زمانی که استعفا دادم نظرشان را اعلام کردند. ولی بعضی از آنها که مجامع عمومی‌شان با فاصله برگزار شد، با فصله زمانی بیشتری نظر خود را اعلام کردند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در زمانی که آقای رسایی سؤال خود را مطرح کردند من از ایشان خواستم که این 16 سند را ارائه بدهند. ما هم 16 سند آگهی روزنامه رسمی ارائه می‌دهیم. ما مستندات را خدمت ریاست مجلس دادیم ایشان هم به دیوان محاسبات ارجاع دادند، تا بررسی کند و پاسخ دهند. دیوان محاسبات پس از رسیدگی اعلام کرد که ما از اداره ثبت سؤال کردیم و مسئله در آنجا هم مختومه شد. بنده مدارک را به کمیسیون می‌دهم تا ببینند و برگرداند. افتخار من این است که این توان را داشتم و کارهای مختلف انجام می‌دادم و هم‌اکنون نیز همه توانم را در دولت گذاشته‌ام. در نهایت همه مدارک در مردادماه امسال به کمیسیون مربوطه تحویل داده شد.


نعمت‌زاده ادامه داد: من تا زمان بازنشستگی در هیچ شرکت خصوصی نبوده‌ام. ما هیچ چیز را کتمان نمی‌کنیم در زمانی که وزیر شدم اموالم را اعلام کردم، اکنون هم با حقوق خودمان و کمی ارث از گذشته زندگی می‌کنیم. حال اگر می‌خواهید ما را تخریب کنید سخن دیگری است.


رسایی: آقای نعمت‌زاده باید استیضاح شود/ آقای روحانی قبل از قوه قضائیه وزیر را برکنار کند


رسایی: به آقای نعمت‌زاده گفتم که شما به من سند ارائه بدهید که از این شرکت‌ها انصراف و استعفا داده‌اید و بنده در این صورت سؤالم را پس می‌گیرم که ایشان در جلسه گفتند اول شما باید اسناد و مدارک را ارائه بدهید و بنده هم گفتم که این حرف معنی ندارد

حمید رسایی نیز در توضیح سؤال اظهار کرد: آقای نعمت‌زاده از سال 57 در جمهوری اسلامی مسئول بودند، یا جز هیئت مدیره ایران خودرو بودند و با شرکت‌های پتروشیمی و نفتی یا مشاور ارشد وزیر نفت بود.


وی افزود: بعدا مشخص شد که عضویت همزمان در 16 شرکت خصوصی نیست بلکه 19 عضو است. در اصل 141 قانون اساسی تصدی بیش از یک شغل ممنوع است.


این نماینده مجلس تصریح کرد: آقای نعمت‌زاده اعلام کرد که آقای رسایی مدارکش را بدهد تا من مدارکم را بدهم در همان زمان متوجه شدم که نه تنها ایشان در 16 شرکت نیست بلکه در 19 شرکت عضو هیئت مدیره است.


نایب‌ رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سوال خود تاکید کرد: آقای نعمت‌زاده گفته‌اند که اسناد و مدارک را به بنده داده‌اند. ما در جلسه کمیسیون صنایع خدمت آقای نعمت‌زاده رسیدیم. بنده خیلی راحت گفتم آقای نعمت‌زاده این اسناد را روزنامه‌های رسمی چاپ کرده که شما وارد هیات‌مدیره این شرکت‌ها شده و مدیرعامل آنها شده‌اید و این شرکت‌ها خصوصی است (البته برخی شرکت‌های دولتی دیگری هست که من کاری به آنها ندارم).


رسایی اضافه کرد: به آقای نعمت‌زاده گفتم که شما به من سند ارائه بدهید که از این شرکت‌ها انصراف و استعفا داده‌اید و بنده در این صورت سؤالم را پس می‌گیرم که ایشان در جلسه گفتند اول شما باید اسناد و مدارک را ارائه بدهید و بنده هم گفتم که این حرف معنی ندارد. اسناد در جلوی چشم شما وجود دارد و اگر مسئله‌ای هست و سندی وجود دارد ارائه دهید بنده که نمی‌خواهم لجاجت کنم! هنگامی که دیدم ایشان اکراه دارد فهمیدم تعداد شرکت‌ها 16 شرکت نیست بلکه آقای نعمت‌زاده می‌خواهد ببیند ما سند چه شرکت‌هایی را داریم و تنها در مورد آنها پاسخ دهد.


این نماینده یادآور شد: بنده در این میان اسناد را ارائه کردم و از ایشان درخواست کردم که اسناد را ارائه دهد و ایشان عنوان کرد که من سندها را به شما نمی‌دهم و به رئیس کمیسیون می‌دهم و بنده در پاسخ به او گفتم که بنده از شما سوال کردم نه رئیس کمیسیون، باید بنده را قانع کنید. به هر ترتیب ایشان گفتند که من عضو هیچ شرکتی نیستم. بنده نیز عنوان کردم شما وقتی عضو هیات‌رئیسه شرکتی می‌شوید باید اعلام عمومی شود و باز هم اگر از این سمت خارج می‌شوید روزنامه‌های عمومی اعلام می‌کند. تصمیم شرکت‌های خصوصی طبق قانون باید اعلام شود. شما اگر سند اینها را دارید ارائه کنید.


رسایی همچنین تأکید کرد: به هر ترتیب ایشان اسناد را ارائه نکرد و همانطور که اعلام کردند حدود یک ماه پیش ارائه دادند و روز گذشته معاون آقای نعمت‌زاده کلیه اسناد را به بنده ارائه کردند و تا جایی که راه داشت تلاش کردند که بنده را از طرح سوال منصرف کنند و بنده باید سند می‌دیدم تا انصراف دهم. اکنون که بنده روز گذشته این اسناد را دیدم متوجه شدم که چقدر این سوال من بجاست.


این نماینده در ادامه سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که براساس اسناد و مدارک موجود آقای نعمت‌زاده، شما در دوره بعد که می‌روید تاریخ تغییر هیات‌مدیره‌ها را هم اعلام کنید. شما نگویید من از هیات‌مدیره‌ها بیرون آمدم. شما از هیات‌مدیره‌ها در چه تاریخی بیرون آمده‌اید. اگر پیگیری رسانه‌ها و نمایندگان مجلس نبود از سال 92 خبرگزاری فارس، این هیات‌مدیره‌ها را اعلام کرد و شما تکلیف کردید و گفتید که این کار رسانه‌ای برای تخریب دولت است.


وی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: در سال 93 آقای توکلی نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دادند و شما باز هم گفتید دروغ می‌گوید. سپس بنده سؤال کردم و حاضر نشدید شما اسناد و مدارک را ارائه دهید و نهایتا شما روز گذشته این اسناد را ارائه دادید ولی نکته مهم این است که در چه تاریخی هیئت‌مدیره‌ها عوض شده‌اند. بعد از اینکه هیئت‌مدیره‌ها عوض شدند (در قم اگر دیده باشید نوشته است سوهان‌فروشی حاج‌حسین و پسران اینجا هم شده شرکت آقای نعمت‌زاده و فرزندان!) چراکه پس از بیرون آمدن ایشان از این شرکت‌ها این شرکت‌ها در اختیار داماد، دختران و برخی آشنایان قرار گرفته است.


رسایی: آقای نعمت‌زاده، آقای روحانی می‌گوید که شما پدر صنعت ایران هستید ولی شما نتوانستید از خودتان دفاع کنید این یعنی اینکه شما پدر صنعت را درآورده‌اید، کدام وزیر وقت اضافه آورد و نتواست از خود دفاع کند. آقای نعمت‌زاده فقط در 12 شرکت دخترخانم‌های شما سهام دارند. شما از یک ماه پیش وقتی که دیدید سؤال از شما جدی است شرکت‌ها را مجبور کردید که تغییرات را ثبت کنند

رسایی اظهار کرد: اینکه کسی از ابتدای جمهوری اسلامی تا امروز مسئولیت داشته و امروز بحث در مال و ثروت ایشان چیزی است که حتی خود ایشان حاضر نیست به صراحت در مورد آن صحبت کند جای سوال دارد را من کنار می گذارم. در طول دو سال گذشته شما هم وزیر بودید و هم عضو هیات‌مدیره این شرکت‌ها باید پاسخ دهید که چرا علی‌رغم اینکه می‌دانستید چرا جلسات این شرکت‌ها دو سال و اندی به طول انجامیده است.


وی ادامه داد: آقای نعمت‌زاده، آقای روحانی می‌گوید که شما پدر صنعت ایران هستید ولی شما نتوانستید از خودتان دفاع کنید این یعنی اینکه شما پدر صنعت را درآورده‌اید، کدام وزیر وقت اضافه آورد و نتواست از خود دفاع کند. آقای نعمت‌زاده فقط در 12 شرکت دخترخانم‌های شما سهام دارند. آقای نعمت‌زاده شما در شورای عالی بورس هستید ولی بورس این همه سقوط کرده است، چه خانواده‌هایی که دچار مشکل نشدند، چه کسانی که سکته کردند یا طلاق گرفتند. شما از یک ماه پیش وقتی که دیدید سؤال از شما جدی است شرکت‌ها را مجبور کردید که تغییرات را ثبت کنند.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امیدوارم که نمایندگان رای قاطعی بدهند، این وزیر باید استیضاح شود و آقای روحانی قبل از اینکه قوه قضائیه حکم انفصال از خدمت را بدهد آقای نعمت‌زاده را برکنار و دل مردم را خوش کند.


پس از اظهارات رسایی، احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکری شفاهی با اشاره به سخنان وزیر مبنی بر اینکه «اگر می خواهید مرا تخریب کنید، سخن دیگری است» گفت: این سخن اشتباهی است و من از ایشان ناراحت شدم. این اظهارات نمایندگان را تضعیف می کند، نمایندگان بدانند که رای منفی به معنای تخریب وزیر نیست چراکه سوال و مدارک درست است.


سرانجام حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابواترابی‌فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، سؤال رسایی را در میان نمایندگان به رأی گذاشت و نمایندگان با 73 رأی موافق و 106 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع با اظهارات وزیر مخالفت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته